גירושי היי-טק: מה קורה כששותפים לסטארט-אפ מחליטים להיפרד?

תופעת הגירושים לא פוסחת על שותפים עסקיים, ביניהם גם יזמים ואנשי היי-טק ■ הליך הפרידה טומן בחובו סוגיות מורכבות, כמו הגדרת הנכסים העסקיים, קביעת שווים וחלוקתם, גם בהתאם לרווחים עתידיים

תופעת הגירושים בישראל כבר אינה דבר חריג. על-פי נתוני בית הדין הרבני, מספר הזוגות היהודים שהתגרשו בשנת 2015 עומד על 11,114 – עלייה של פחות מאחוז מהשנה שעברה.

תופעת הגירושים לא פוסחת גם על הסטארט-אפיסטים שבינינו, אך בעוד שאצל מרבית האוכלוסייה ניתן לחלק את הרכוש באופן קל יחסית, כיוון שחלוקת הרכוש שהזוג צבר יחדיו מתבצעת בדרך-כלל מחצית ומחצית – אצל היזמים, ובפרט אצל יזמי ההיי-טק, העניין מורכב בהרבה.

בישראל, אומת הסטארט-אפ, יש קושי אובייקטיבי בחלוקת רכוש כאשר מדובר בגירושים בהם אחד מבני הזוג הוא סטארט-אפיסט. הסיבות לקושי מגוונות. חלקן נובעות מכך שבדרך-כלל מדובר ברכוש שאינו נזיל ומתעוררת בעיה של ממש בחישובו, ובנוסף עולות סוגיות משפטיות סבוכות.

עוד בנושא:

  • פתיחת עוסק מורשה בעת פשיטת רגל מקצרת הליכים
  • ההורים סייעו ברכישת דירה; האם הכסף יוחזר בעת גירושים?

לדוגמה, כיצד ניתן לחלק סטארט-אפ שעיקר המאמץ הושקע בו בתחילת הדרך, טרם נישאו בני הזוג, ואת פירות עמלו מחברה קיבלו רק לאחר הנישואים. כמו כן, האם ניתן לאמוד את שוויו של הסטארט-אפ ולתת ביטוי לשווי זה כבר בחלוקת הרכוש בעת הגירושים? ואז נשאלת השאלה מה דינו של סכום זה אם הסטארט-אפ הגיע לקיצו זמן קצר לאחר מועד הקרע? יש לתת את הדעת לאפיונים הייחודיים של תחום זה, במטרה להביא לחלוקת רכוש צודקת ולמזער ככל שניתן תחושת קיפוח של מי מהצדדים. 

יש הנוטים לבלבל בין חלוקת סטארט-אפ לבין מוניטין של בן/בת הזוג: המוניטין האישי הוא קניין רוחני המאגד בתוכו את שוויו של אדם כאיש מקצוע, שמו הטוב, שמו המקצועי, ניסיון מקצועי, תעודות ותארים שברשותו וכן יתרונו היחסי מול מתחרים בתחומו ו כושר השתכרות צפוי. לעומת זאת, שווי חברת הסטארט-אפ מתבססת על הערכות עתידיות של מצב השוק, המוצר, ניתוח התחייבויות חוזיות מורכבות וכו'.

גירושין בהם אחד מבני הזוג הנו סטארטאפיסט/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אופציות למניות מהוות נכס לכל דבר

מעבר למוניטין ושווי חברה, ישנן סוגיות כלכליות נוספות המאפיינות אנשי היי-טק בהליך גירושים: מושגים כמו אופציות למניות בחברה יכולים להפוך אדם מן השורה, המתקשה "לסגור את החודש", למתעשר חדש, וזאת בעקבות האופציות אותן מימש.

גם במקרים אלה חשוב להבין כי האופציות מהוות נכס לכל דבר ועניין בחלוקת הרכוש, ואסור לזלזל בהן. גם אם כרגע נראות כאילו הן לא שוות מאום, ייתכן כי בעתיד יצבור אחד מהצדדים הון רב בזכותן.

כל אדם המתגרש יודע כי ליווי התהליך על-ידי עורך דין העוסק בדיני משפחה הוא קריטי, על-מנת להצליח ליהנות ממרב הזכויות המגיעות לו. במקרה של יזמים ואנשיי היי-טק, הליך הגירושים טומן בחובו סוגיות מורכבות וחדשות יחסית. הגדרת הנכסים העסקיים, איתורם וקביעת השווי שלהם יכולים להיעשות רק על-ידי עורך דין המבין בענייני משפחה מחד ובדיני חברות מאידך

להמשך קריאת המאמר: לחץ כאן

פורסם בתאריך: 16.03.2017

פורסם על ידי: עו"ד תומר ברזיק

גוף מפרסם: גלובס